pondělí 9. prosince 2013

Permakulturní dizajnerství, pozorování, naciťování, pohodářství..

Ptáte se, co mají tyhle slova společného.. Tak to rozeberu nějak srozumitelně. Nejdříve
vám dám příběh, který jsem zažil v jedné práci. V Bečově nad teplou jsem spravoval starou
katovnu ze 14. století....foto tady
http://becov.wordpress.com/category/katovna/
Mým úkolem bylo opravit stávající stavbu a zvednout ji do výšky s tím, že mám použít
technologie a materiál, kterým se to dělalo tehda. Pěkná práce a byl jsem rád za tuhle
zkoušku. Nejdříve jsem hledal starý jílový důl, neboť tady v našem kraji (Bečovsko,
Tepelsko) moc jílu není. Důl jsem nenašel, tak jsem si nechal přivést jíl z nedalekých
Karlových Varů, kde porcelán je dobrý, a jíl byl také slušný.
Pak to ale začalo, člověk se musel nacítit, musel procítit to kdo tam žil, proč a kde je komín?
Jaký byl život toho kata, který tam žil? Otázek spousta, ale odpovědi nikde. Pomalu jsem
přehazoval kameny, které zde byli, a pomalu prociťoval, co se tu stalo, co se tu dělo. Okolí
katovny je taktéž zajímavé, a to jsem musel procítit také. Procházel jsem se starým lomem,
kde bylo vidět různé způsoby těžení kamene. Občas jsem si dal šlofíka na louce, kde předtím
stál ssackej sklad výbušnin a naciťoval. Naciťoval dobu, až to na mě přišlo, a věděl jsem,
jakým způsobem stavět a pokračovat, jaký mněla stavba účel. Nedá se to ani moc slovami
popsat, ale pak jsem chytil kámen a už to šlo, jako bych to stavěl tenkrát v té době. Stavbu
jsem zdárně dokončil, zvednul kameny asi o metr a půl výšku, a splnil jsem cíl, že napájení
není poznat, je to jako to bylo předtím......

Někdo by řekl flákač, lenoch, snílek hipík zasranej.....ale kde pak....chcete-li dělat svůj
nějaký dizajn, je potřeba si nejdříve dát do kupy city a představy. Jedna věc je technická, to je
soustava čísel, rovnic a různých složitých vztahů.
Když ale děláme zahradu, svoji zahradu, a chceme ji načrtnout a udělat ji dizajn , tak by jsme
si také mněli zavřít oči, lehnout si do trávy na místo, kde bude zahrada a prociťovat, snažit se
v sobě najít tu nejlepší představu o tom, jak by naše zahrada mněla vypadat, co tam chceme
mít co tam chceme pěstovat, a tuhle představu rozšiřovat, nebát se zasnít či projevit své city.
Je to předci naše zahrada, a my v ní chceme být šťastni!! Proto nejdůležitější na celém dizajnu
je ZADÁNÍ !!!!
Zadání, které je strohé, a jsou to jen čísla a nějaké věci z knížek vyčtené, je sice pěkné, lehce
převoditelné, ale nebudeme v něm spokojeni, či šťastni.
Jen my sami víme, že chceme mít v zahradě malý domeček z kamene pro skřítky, nebo
tam chceme mít něco, co ještě nikdo nemá, napadne nás to jediné při tom snění, při těch
pocitech. Pak se jedná vlastně o zrcadlení, kde zahrada(či jiný váš dizajn) se do vás zrcadlí,
a vy do něj. Nakonec jestli to zrcadleni dokážete a umíte jakoby namalovat to, co je ve vás.
Taková zahrada bude pro vás potěšením, neboť jste si vlastně vytvořili svůj sen, svoji tužbu, a
zhmotnili jste ji.
Přeji vám hezké naciťování a pěkné dizajnování...

Žádné komentáře:

Okomentovat