Rozhovor západní čechy, komunita už zaniklá
T:
Chtěla jsem se zeptat na tvůj příběh,jak jsi přišel sem, vůbec
jak jsi odešel z města?
R:
To je dlouhé...v nějakém roce 1996 nebo 1997 jsem odjel z města,
proč? Já jsem dlouho skautoval a trampoval, pak jsem dlouho
paktoval s Euroindiánama, ale pořád ve městě, a nějakým
prapodivným způsobem v tý době na Slovensku, já jsem začal
podnikat, otevřel jsem si trafiku, přišli výpalníci, dostal jsem
devítku na krk a už jsem byl z města pryč. Pistoli. Což jako v
té době takový hipík, to jsem moc nedával,tak říkám: hele,
takhle ne. A šel jsem za svými známými na Zaježovou, myslel
jsem, že to bude dočasné, ale zůstal jsem tam tři roky. Předtím
jsem to místo už trochu znal. Tam jsem se dostal do kontaktu s
radikálnějšími ekologickými názory a materiály, vlastně
Zaježová byla v té době vznikající ekokomunita.
Dostal jsem se tam do styku se slovíčkem permakultura a zkoušeli jsme tam zahradničit, ale jako mladé pankáče nás zajímaly spíš jiné věci. Já jsem bydlel na MNVéčku. To bylo tak nějak 1997-2000. Jsem tam dělal velkou distribuci ekologických materiálů, některé materiály jsem tahal z Čech na Slovensko, tenkrát ještě byly hranice, šel si s batohem velkým do Brna, tam sis to naložil a šel jsi přes hranice vlakem. Poštovné bylo tenkrát proclívané, to bylo strašně drahé. Na té Zaježové, já jsem tam od té doby, co jsem odjel, nebyl. Jsem si to v sobě ještě nesrovnal, není čas, prachy jít na všechny místa, kde jsem kdy žil. Já jsem musel odjet, bylo mi řečeno, že musím odjet. Mě to trošku ranilo, protože, když mi nabízeli, abych tam zůstal v MNV: žij tady, buď tady, rozvíjej, co máš v sobě, budeš součástí naší komunity. Takže jsem se aktivně zapojil do toho života, ale až později jsem zjistil, že příklad: ta komunita mívala pravidelně schůzky, ale nikdy mě na ně nepozvali.
Dostal jsem se tam do styku se slovíčkem permakultura a zkoušeli jsme tam zahradničit, ale jako mladé pankáče nás zajímaly spíš jiné věci. Já jsem bydlel na MNVéčku. To bylo tak nějak 1997-2000. Jsem tam dělal velkou distribuci ekologických materiálů, některé materiály jsem tahal z Čech na Slovensko, tenkrát ještě byly hranice, šel si s batohem velkým do Brna, tam sis to naložil a šel jsi přes hranice vlakem. Poštovné bylo tenkrát proclívané, to bylo strašně drahé. Na té Zaježové, já jsem tam od té doby, co jsem odjel, nebyl. Jsem si to v sobě ještě nesrovnal, není čas, prachy jít na všechny místa, kde jsem kdy žil. Já jsem musel odjet, bylo mi řečeno, že musím odjet. Mě to trošku ranilo, protože, když mi nabízeli, abych tam zůstal v MNV: žij tady, buď tady, rozvíjej, co máš v sobě, budeš součástí naší komunity. Takže jsem se aktivně zapojil do toho života, ale až později jsem zjistil, že příklad: ta komunita mívala pravidelně schůzky, ale nikdy mě na ně nepozvali.
T:
MNV bylo trochu stranou.
R:
No ale my jsme chodili do práce, vydělávali jsme prachy a půlka
toho, co jsme vydělali, šla na komunitu, ale my jsme ani nemohli
rozhodovat, co s těma prachama bude. Jako hodně prapodivný systém,
dokonce jsem slyšel storku. Já jsem tam už tenkrát pomáhal
lidem, co byli v prdeli, takže když nějaký lidi po akci, kterou
jsem dělal na MNV, zůstali, tak tam mohli u mě zůstat. Nějak
jsem to dohodl s Igorem Chýrou. Ale byl tam člověk,který byl na
heroinu a zalíbilo se mu u nás a přestal s tím, byl jakoby na
léčení, si tam odvykal a v recyklačce makal. Pak jsem slyšel
storku, že oni dostali grant, že léčej narkomany. A nás
vyhazovali za to, že jsme narkomani. Byla tam totální nedůvěra,
nevím, jestli to bylo vůči vzhledu, jak vypadáme. Možná už
tenkrát měli strach z toho, že některé naše aktivity jsou
trochu anarchistické, jako že jim to kazí jméno, možná přijdou
o dotace. Ale mě tam hlavně štvalo to, že já jsem už předtím
ve městě četl různé materiály o komunitách, hlavně
zahraniční, to byly 90. léta, tady nic nebylo a od začátku jsem
to chápal jako to sdílení, že je to prostor, který nevládne
soukromý majetek, nevládne moje ego, tak jak to my známe, tam jsem
narazil, tam jsem zjistil, že to komunita není. Ale tohle byl
prostor, kde oni si vlastnili svoje domy, pár domů bylo jako že
komunitních, které koupili za nějaké granty nebo dotace, které
měli sloužit lidem, co tam přijdou a nemají, kde. A když tam
někdo přišel a bydlel tam, ukázalo se, co je v něm a oni si
řekli: tak tohleto ne, hele radši se sbal. Takhle já tady znám
tři lidi, co byli na Zaježový a museli odejít z těch prostor
společných. Stále hledali toho idealistu ((ideál)), ale nenašli
ho. Když ty lidi se tam otevřeli, začali dělat, co je fakt baví,
někdo začal sekat, třeba Arnoštka tam porodila doma, věnovala se
spíš těm ženským věcem. Bydlela tam, porodila tam dítě a dva
týdny na to se musela odstěhovat. Kvůli tomu porodu, že je to
proti, prostě že takhle ne. Tak to je Zaježová. Já jsem si to
pak definoval, že jsem se naučil, jak se to nemá dělat. Problém
pak byl, že jsem se podle těch mých představ, které jsem měl z
těch materiálů, nedostal k tomu, že by to někdy šlapalo.
Já
jsem teda ještě k té Zaježové slyšel zajímavou storku, že v
90. letech dva z těch nadšenců, který tu Zaježovou zakládali,
byli v Německu, komunita Dvanáct kmenů a ty dva lidi se tam nějak
ocitli jako že na průzkum, šli to zkusit do komuny a byli tam asi
půl roku, tam viděli sdílené traktory a velikánské skleníky,
vyváželi to do města, tam to prodávali, večer se setkali,
zatančili si, ráno se pomodlili. Tak oni přišli na Zaježovou a
řekli: takhle to přesně chceme! Ale toho boha ne, toho tam my
nepotřebujeme mít. Možná proto se jim to stále nedaří.
Pak
jak jsem musel odjet, tak jsem chviličku bydlel ve Spišské Nové
Vsi, pak jsem si sbalil batoh a přišel jsem do Prahy, protože
nechtěl jsem bydlet na podnájmu a v té době nebylo na Slovensku
žádné místo, kde bych mohl jen tak přijet. A Milaďáci mi
tenkrát řekli: my ti dáme pokoj a můžeš bydlet na MIladě. Tak
jsem říkal: tak jo. Už jsem je znal, oni byli na MNV, když jsem
tam dělal výstavu, asi na dvou akcích byli. Pak jsem odjel, musel
jsem celé distro zrušit, konečná. Ale to se stává. Odešel jsem
do Prahy, ale na Miladě jsem žil takovým přírodním životem,
moc jsem nevyhledával všechny ty koncerty, my jsme žili spíš v
ústraní, chodili jsme si na tržnici s kárečkou pro prošlou
zeleninu, to jsme večer vařili bezdomovcům, to byl život až
bohémský. Byl jsem tam 3 roky, pak jsem zjistil, tam byly zase
problémy s anarchismem jako takovým. Byly tam schůzky, ale stejně
jeden dělal víc, než mu schůzky dovolily, různě se to tam
mlelo. Pak mě to nebavilo. Do toho přišlo, že ta hlavní parta,
co to tam držela, se nějak zmrskala a udělala nějaké loupežné
přepadení. Tak já si říkám: já bydlím s loupežníkama na
baráku. Seru na ně. Pak jsme se snažili ještě udělat nějakou
perestrojku s mladými, co přišli na Miladu bydlet, protože tamty
byli chvilku v base. Oni se vrátili a že budou určovat, jak bude
Milada dále směrovat. Tak já: tady nebudu.
Tak
jsme odjeli do Anglie ((s přítelkyní)), že si vyděláme prachy
na nějaký baráček. Tam jsme ve volném čase navštívili asi tři
komunity, Rainbow setkání, Tinkers Bubble, komunita fakt v lesích,
v Anglii moc lesů není, ale tenhle les je jejich, mají tam pilu,
sady, polnosti, zahrádky, solární panely. Byli jsme tam asi 10
dní, docela příjemné to bylo. Byla to taková primitivistická
komunita, neměli ani elektřinu, vše se dělalo ručně. Pak když
jsme se vrátili z Anglie, tak jsme chviličku byli v Curychu, pak
jsme měli malé množství peněz.
T:
že už jste měli záměr mít svůj dům?
R:
My jsme proto šli do té Anglie, že vyděláme peníze a koupíme
si domeček a uděláme tam komunitu. Nebo dům si koupíme už v
komunitě nebo tak. Když jsme pak hledali, zjistili jsme, že, už
tenkrát trochu vystrkovala růžky Brdárka a další komunity, ale
zjistili jsme, že ty nemovitosti jsou nás nedostupné. To jsme
ještě neměli dítě. Nakonec jsme si koupili dům z málo peněz,
200 tisíc není šílená částka, ale pro nás to byla. Pro tu
moji přítelkyni to bylo: jdu s chlapem někam, pro mě to bylo:
konečně mám místo, kde můžu zakotvit. K rodičům jsem se
vrátit nemohl do paneláku, člověk bez ničeho, tak najednou jsem
měl dům: můžu si odsud vzít batoh, můžu odsud chodit na
výlety, můžu dělat cokoli a mám se kam vrátit. Po těch letech
toho hledání vždy s batohem, někdo tě vyhodí, musíš odejít.
Pro mě to byl posun.
Jak
jsem se dostal sem? Tady jsem 12 let, prošli jsme si různýma
snahama udělat z toho komunitu, pak jsme dostali nějaké polnosti,
tak tam jsme chtěli vybudovat něco. Všechno to šlo do kytek.
T:
Jak jste hledali dům - tady se vám to líbilo nebo jste hledali
dům, na který jste měli?
R:
První varianta byla dům za 200 tisíc, tak jsme obešli asi pět
baráků, my jsme chtěli Karlovarsko-Plzeňský kraj, tady ten nám
padl do oka. Bývalá Přítelkyně
je z Plzně, tak to má 60 km domů.
Ještě
před| Trnkovištěm bylo
DVP, ono to fungovalo asi
7-8 let, naše přestava byla, že dům je velikej a že se do něj
vejde víc lidí, když se trošku zainvestuje. Přicházeli lidi,
který oslovila ta myšlenka a chtěli se připojit, ale byli úplně
v prdeli, neměli ani jeden peníze, dva měli představu o komunitě,
že se o ně nějak postará, nějak se to vyvrbí. Když nás bylo
na baráku víc, občas i šest, tak to byla bída. Jediný, kdo
makal, jsem byl já, protože tady v okolí to nikdo neznal, nevěděl
kde co jak se prodat, nebo ani nechtěl. Já jsem chodil do práce,
ostatní makali tam, ale byla to bída. Jako že důvod je spolu žít,
ale neřešilo se proč jak. Ale důležitý je, že jsme spolu na
tom místě. Jednou nás bydlelo asi šest, pak 3, pak 2. Pak občas
sám půl roku, rok jsem tu bydlel, tak se to různě střídalo. S
tím přicházelo nové poznání s tím, jak to asi dělat nebo jak
to posouvat.
Trošku
od začátku byla důležitá Praha jako taková, léta jsem strávil
v Praze pomáháním různým aktivitám na Miladě, tak jsem
očekával nějakou zpětnou reakci, třeba jsme chtěli udělat
benefit v Praze. Ten první rok, dva, byl ještě takovej
post-Milaďáckej, že jsme počítali s tím, že nějaký squater
přijde, že se připojí, ale že nám i squateři udělají
benefity dva, tři, opraví se něco na půdě, nebo něco. Totál
nikdy nic. Totál nezájem. To bys musel chodit do Prahy na místo je
tam s tím buntošit. Já jsem mezitím dělal stránky o squatingu,
dělal jsem časák, byl jsem v kontaktu. Jakože tys jim pomáhal,
ale oni tobě ne.
Například
teď není se mnou v kontaktu z těch lidí, ta energie byla špatně
vynaložená, bylo to jednostranný. Pražáci chtějí, abysme my
chodili tam, ale Pražáci nikdy nepřijdou k vám. A jen velmi málo
kdy vám něco udělají. V poslední fázi života, co tu žiju,
jsem zjistil, že nejdůležitější je veškerou tu energii mrskat
tady do okolí, do těch lidí, co tady reálně potkáváš, co
reálně můžou v tvém životě něco znamenat nebo přinést, než
někde do Prahy s nějakou vizí, že tam je blaze a tak by mohli
nějaké peníze poslat nebo přijet podpořit nějakou akci nebo
přijet opravit něco. Vlastně se to zastavilo na totální bod
mrazu.
Další
část baráku byla...první rok dva byly takový post-squaterský a
pak jsme trošku vystřízlivěli a znovu jsme narazili na
permakulturu a mě to chytlo, dělal jsem zahradníka. Já jsem to
vždy na baráku měl tak: přijeď, ukaž co chceš dělat a my ti s
tím pomůžem, ale ty lidi často nevěděli, co chtějí, tak
zkoušeli různé alternativy, co kde četli a my jsme jim pomáhali
v něčem, co oni ani nevědli, co chtějí. To bylo taky špatně.
On
přišel s tím,že permakultura. Já: to už jsem na Zaježové
dělal. Tak jsme dělat zahrady pod barákem permakulturní a začali
jsme se propagovat jako permakulturní projekt, dělali jsme to s
vizí snahy o komunitu, tak jsme se přihlásili, zařadili jsme se
do ukázkové permakulturní zahrady. Já jsem pak pro Permakultura
CS ani tolik neudělal, tenkrát fungoval Permaweb, který byl fakt
aktivní, za večer tam bylo 100-150 příspěvků, teď je tam 5 za
týden. My jsme se tam otevřeně bavili o všem ohledně
permakultury na diskusním fóru, já jsem propagoval permakulturu v
mém pohledu, jak ji vnímám. Pak se to zvrhlo a lidi se tam na nás
vrhli, jeden člověk nás tam úplně rozsekal svojím egem, že
jsme úplní sráči. Já jsem z toho Permawebu odešel a pak to tam
začalo mrznout. Já jsem tam každý večer napsal 20-30 příspěvků
k různým věcem. Takže lidi, co se zajímali o permakulturu na
moje jméno a na ten projekt narazili.
((drudo
2013 "veselá skromnost", 2014 byl na Transition na
Toulcáku))
Z
těchhle kruhů mi ještě zůstali sem tam nějaký kamarádi, tam
jsem začal propagovat...ještě na Zaježové nám Igor Chýra
vyprávěl o veselé skromnosti. A jak jsem se ponořil do té
permakultury a co jsem žil, tak to byla veselá skromnost. Tenkrát
jsem udělal jeden rozhovor do RadiaWave o zelené skromnosti, 3-4
roky nazpět. V těch kruzích jsem spíš známý kvůli tomhuhle,
my jsme jinak nedělali žádné akce, kde by přišlo hodně lidí.
Prostě spíš ten směr v permakultuře propagování veselé
skromnosti. Já jsem nikdy nebyl členem ničeho, pak jsem se stal
členeme PK CS, což teď zase není. Zas jsem se posunul dál, tak
jsem členem českobratrské církve evangelické, tak nemůžu být
členem dvou věcí. Nemá smysl dělat pět věcí najednou, mám
rodinu. To společenství mě natolik oslovilo, že jsem vstoupil tam
a ta permakultura, stejně jsem se posunul někam dál, dělám ji,
zahradničím dál, ale už se necítím na to členství. Už tomu
nemůžu dát, co jsem chtěl dát.
Asi
dva roky spolupracujeme s tou církví, ani bych to nenazval církví,
společenství, najednou člověk zjistil po těch letech, co tady je
a hledá tady ty spřízněné kamarády, squatery, permakulturisty,
anarchisty a nenachází je tady. Najednou zjišťuje, že jsou tady
lidi, který k nám chodí občas na návštěvu, my jim přineseme
vajíčka, cibuli, med, výměnné obchody. A říkáš si: proč jsi
to hledal tam, když jsi to měl tady pod nosem. Jenom co ti
překáželo, byla nějaká představa, kterou sis vytvořil o tom,
že asi na základě katolické církve, co to je za peklo. Zlé a
to mě vůbec nezajímá. Ale jinak ten kraj je tady proslavený
sektama, různýma odchylkama, lidi mají z těch vzdálených baráků
daleko do kostelů, tak se setkávali doma a vznikali odnože,
odchylky. Doma si lidi četli tu bibli, to je ten základ, pochopili
tam něco trochu jinak, než co se hlásí dole v kostele. Tady ten
kraj, to je normální, je to jiné než ve městě ten náboženský
rozměr.
Jedna
z hodně zajímavých věcí, co mi permakultura dala, bylo, že jsem
stále hledal, jak ty komunity, kde děláme chybu, proč nám to
nejde. Jestli jsme měli mít víc opravený barák nebo mít víc
vydělaných peněz, nebo moc chlastáme a měli bysme se soustředit
na něco jinýho. Nevěděl jsem prostě, kde s tím, co s tím.
Permakultura CS tenkrát zorganizovala v Praze přednášky na téma
Permakultura v praxi, byli jsme tam pozvaní. Ještě před
Transition. Bylo to na Václaváku, ten GATE, sdílecí prostor. Byli
tam tři přednášející, jeden byl teoretický, druhý
nesrozumitelný, jako z jiného světa. Já jsem tam přišel žít,jak
žiju, to jsem byl jeden z mála. Ostatní se spíš snažili něco
odprezentovat, odpropagovat. Tam jsem se setkal s tím přede mnou,
takovej bradatej, říkám: ty jsi ten Aleš, co já jsem tenkrát
ještě na Zaježce to jméno zaslechl, ještě předtím v paneláku,
když jsem se zajímal o euroindiány, tak jsme věděli o tom
Alešovi z Prahy, to byl první euroindiánský kmen v Praze a tak.
Teď po těch x letech jsem Aleše potkal osobně na přednášce,
Aleš z Uchovaného semínka. Jezdíval na Zaježku, chtěla tam
bydlet, jeho taky zajímal komunitní život.
Tak
mě pozvali: ty bydlíš, jezdíš stopem, my jsme pár km od dálnice
směrem na Vary, až půjdeš kolem, zastav se. Mi to nedalo, dělají
to nějak jinak, slyšel jsem nějaké prapodivnosti, že jsou to
nějací položidé, nikdo nevěděl přesně. Tak jsem tam jel se
svou dcerou, přišli jsme tam. Nejlepší je přijet v pátek, že
mají nějakou oslavu, nějaký šabat nebo co. Říkám: ty vole, co
to bude?
K
tomu ještě řeknu, že takhle jsem chodíval stále do nových
míst, hledat nové podněty. Jednou jsem takhle byl v Praze, po tom
co vystěhovali v Discentru, přišel jsem tam, přespal jsem tam s
dcerou a nějaký pankáč ožralý se tam přišel do rohu vyčůrat.
Si říkám: co je to zase za díru?
A
teď jsem přišel do toho Uchovaného semínka a jako byli tak
podivně oblečení, ale v pohodě, tak jsem si tak chvilku povídal
s Alešem. A teďka večeře, ty vole, teď ryby, ty máme od
kamarádů ze španělska, tam máme taky komunitu, oni jednou za čas
naloží dodávku, mrazák a přivezou nám to, my jim dáme zase
med. Já: to není možný. A teď vidím ty skleníky, ty zahrady,
jako ty vole, to není možný, já jsem ve svým hledání musel na
něco...teď koukám traktor, ty vole, čtyři okruhy hydraulický.
No to je naše. Ne moje, ale naše. Večer dostanu tři koláčky a
lísteček: vítáme tě. Tak jsem úplně...jsem se vrátil domů,
jsem nechodil do práce tenkrát úplně odvařenej: to není možný,
ty vole. Tak jsem si fakt někde na půdě vyhrabal nějakou bibli,
začal jsem si číst, že ono tam něco bude na tom. Pak jsem se na
to začal koukat jinýma očima.
Shodou
okolností, to jsou takový zázraky, asi měsíc po tom setkání se
u nás doma zjevili dva lidé, teď bydlí ve Valči s tím, že to,
co děláme, je perfektní a že dělají průzkum a že jsou z fondu
pod ministerstvem a hledají v lokalitě někoho, kdo by to dělal a
třicet tisíc dáváme na plný úvazek. Já jsem chodil tenkrát
sem do téhle zahrady, bral jsem 9. Nakonec jsem tam dělal. Takové
úplné zázraky. Od té doby, co jsem je potkal. 30tisíc měsíčně,
při mém skromném životě mám už půlku střechy opravenou,
zařízený spodek.
Já
jsem to začal hledat a začal jsem si uvědomovat, většina těch
komunit, co fakt už držej léta, jsou buď nějaké krišňácké
farmy nebo křesťanské komunity, těch je několik tisc a jsou po
celém světě jako těch 12 kmenů. Oni si říkají, že nejsou ani
křesťané, ani židé, oni považují novodobé křesťany, že to
špatně pochopili. V Bibli je psáno, že v koncích věků Bůh dá
zpátky dohromady těch 12 kmenů izraelských, ale z jiných národů,
ne těch původních. Židé žijí v hierachii, že jen ti z kmene
Juda mohou být kněží, v Izraeli. Začal jsem se o to zajímat a
jezdit tam častěji a zjišťoval jsem, že mají těch farem víc,
mají to větší, pečou si vlastní chleba, chodí s tím na
tržnici. Mají krávy a mléko, jogurty, máslo, i smetanu a
zmrzlinu...víš, já prostě 20 let hledám a nenacházel jsem. Já
jsem teda nějakou dobu koketoval, že bychom se přestěhovali tam
nebo k nim, to jsme nakonec nějak...já jsem se od té doby
spirituálně prohloubil, začal jsem se s Bohem nějak ptát, on mě
ukazuje. Ale nebydlíme tam, jsme v kontaktu 4-5X do roka je
navštěvujeme. To mě totálně změnilo. Po setkání s nimi jsem
se obrátil, znovu zrodil, ale v protestantském křesťanství,
nemám rád katolickou hierarchii, autoritu, zobrazování. Byl jsem
hodně překvapený, že přijdete do kostela a oni nemají kostel,
mají velkou místnost, nemají oltář, obrazy, protože v Bibli je
napsáno, že nebudeš nic zobrazovat. Jen místnost s květy, tam
spolu jste, pomodlíte se, zazpíváte si, pokecáte si, vyměníte
si věci a jdete zpátky do svýcho životů. Je to úplně něco
jinýho, než jsem si myslel, dlouhá léta. Nemají hierarchii. Byl
jsem překvapený, že je to společenství, které je tolerantní.
Dokonce evangelíci jsou čtyřkonfesní, ani nemají pravidla, jak
se bohoslužba dělá, je to na lidech. Farníci si hlasují, vyberou
si faráře, nejdřív k nim 3-4 chodí a když se jim nějaký líbí,
tak si to odhlasují, že ho tam chtějí. Je to zezdola, není to
seshora jako u katolíků. Úplně jsem na to čuměl. Staršovstvo
rozhoduje, farář má jen jeden hlas. BYl jsem překvapený, na jaké
vysoké úrovni tam přímá demokracie funguje. Jezdím do Teplé, 7
km.
Kdybych
si vzal tu všechnu energii, kterou jsem vyprodukoval na to hledání
komunit a hledání těch ideálních lidí na bydlení. Což bylo na
Zaježové,jak někdo přišel a pak ho stejně vyhodili, je to
podobné, oni hledali ty ideální lidi do těch komunit. Tak jsem
dospěl k tomu, že ty ideální lidi máš kolem sebe, už, kdybych
tu energii vložil do prohlubování těch vztahů se svými sousedy
a svým okolím, tak mám docela pěknou komunitu.
Já
když jsem přišel do toho SEmínka, tak jsem se zaobíral tím, že
ty komunity, co žijou nejdýl, tak žijou, jsou to většinou
duchovní komunity, většina jich se hlásí k jednomu biblickému
textu a z toho vychází skoro všechny, co kde kdy vznikly. Tam je
popsáno, jak žili pohromadě, měli pohromadě majetek. Po té, co
Ježíš odešel do nebe, tak jeho učedníci zůstali s rodinama,
prodávali své majetky,
žili pohrmadě a sdíleli. Takhle to fungovalo několik desítek
let. K tomu se všechny komunity vracejí, kde to je popsané.
Komunity vznikají za dvěma účely, jednak squaterská komunita,
jsi tam protože, že nemáš kde bydlet, nejsi tam dobrovolně, že
máš panelákový byt, tak jdu na squat, to je blbost, lidi jsou
pohromady, musí být pohromadě, takže si musí vytvořit nějaká
pravidla, aby spolu dokázali nějak fungovat. Pak jsou komunity
vědomé, kdy se vědomě něčeho vzdáš a jdeš někam jinam s
vizí společného. Ale ta vize je mylná, tak to nefunguje, možná
celý kámen úrazu stojí na tom, když se nevzdáš sám sebe a
svého ega a svých představ o tom, co by jsi v komunitě chtěl
dělat, tak žádnou komunitou v životě nemůžeš obohatit. U těch
kmeňáků oni nemají: já bych chtěl udělat tohle, pomůžete mi?
Ne, tak to není. Je to tak: co bysme my všichni tady potřebovali,
a baví se všichni o tom, jak bysme mohli přispět k tomu, abysme
to společný měli. Ty se musíš vzdát svého ega. Esoterici to
mají naopak, ty musíš budovat sám sebe, boha v sobě, musíš
růst, já se musí vnitřně posouvat, já potřebuji realizovat své
plány, své vize, takhle do komunity nikdy nemůžeš jít.
T:
co myslíš esoterici?
R:
Esoterici jsou ty, který staví na tom, že já jsem ten bůh, moje
karma, já, já. Duchovno stojí na tom, že já musím. Já musím
pracovat se svýma čakrami. To nás z komunitního pohledu, ale tím
pádem i celé společnosti, nikam nikdy nedostane. U nich jsem viděl
najednou, že proto mají ty společné velké skleníky a traktory,
protože oni udělali úplný opak. Takže já už se neptám, co já,
ptám se, co můžu udělat pro tebe? Sebe úplně uzemňuju dolů.
Na základě toho může růst komunita, i společenství.
T:
V kolektivu DVP, co jste pěstovali, co se dařilo?
R:
My jsme přišli s vizí soběstačné komunity, kterou jsme nikdy
nedosáhli ani náhodou. V určitém stupni jsme možná měli 10
procent, haha, toho, co jsme snědli a to jsme hodně makali. Spíš
byl problém s lidma jako takovýma, například jsi zasel hodně,
protože vás bylo hodně u setí, ale už vás bylo málo na
překopávání, tak se to zaplevelilo. Takové chyby byly, to je
důležité si uvědomit dopředu. Nám se dařilo, měli jsme tu
problém se slimáky, jak jsme vysoko, ten rok sežrali všechnu
řepu. Tento rok jsme tolik nepěstovalo, máme dvě maličké děti,
tak tento rok zahradnictví muselo jít bokem. Už za námi nikdo
nejezdí, komunitní zahrada nefunguje, co si neuděláme, nemáme.
Máme asi pět brambor v kýblu a malé políčko cibule, to stejně
sežrali. My jsme se vydávali cestou permakultury: pěstujme něco,
co stojí málo péče, je toho hodně a roste to tady, a nežerou to
slimáci, takže brambor, cibule, česnek, řepa. Saláty byl vždycky
boj. Rajčata, máme skleníček, i okurky. Do toho hodně bylinky.
Vše sladké, listové, po tom ty slimáci tak jedou, to vůbec nemá
cenu, to je opak permakultury, to je přehnaný boj, právě že
nemáš bojovat, máš nacházet symbiozu, na tom stavět. Kachny
jsme měli, asi 4 roky, ale víc jsem se staral o kachny, než o
zahradu, co měli čistit. Už je ani nemám, už to beru jako období
života, nemyslím si, že se už vrátí. Kmeňáci, jak to řeší
s permakulturou a nepoužívají chemikálie, ale makají. Nechodí
do práce, políčka jsou čisté, jedou plochu, slimák se nestihne
doplazit, kolem toho to mají hezké posekané, oni fakt makají, je
to polnohospodářství fakt živí. Vstanou a jedou, ty jdou na
tohle pole, ti tam. Hodně se dělá ručně, plečky.
Já
jsem chodil do práce, přitom jsem se to snažil dělat.
Snažil
jsi se nejdřív najít to překlenutí, že už budeš pěstovat
tolik, že už do práce nebudeš muset chodit. Třeba podporu na
pracáku jsi bral jako dočasnou dotaci, než se soběstačně
rozjedeš, nikdy to ani náhodou nepřišlo. Pak jsi šel do vesnice
a viděl ty babičky na zahrádkách a stejně tam měly toho víc
než ty. Ale myslel sis, že jsi dobrý permakulturní zahradník a
na internetu to všichni lajkovali. Takový jako rozporuplný pocity
z toho. Když přišla krize, tak tady bylo vidět v kraji, jak
políčka, která ležela ladem, tak lidi už zase začali vytahovat
traktůrky a víc si pěstovat. Jak začínají být chemikálie
dražší, tak přijde ještě další vlna toho obyčejného
zahradničení. Mě ta permakultura přijde být městský fenomén,
je to sexy způsob, jak ukázat, že zahradnictví je dobrá věc, že
je to in a něco. Jedná se stejně o to, že budeš okopávat
brambory. Teda nemusíš, můžeš je mít ve slámě, ale stejně je
musíš zasadit.
Když
jsem si četl tu bibli, jaký je boží záměr s tím, tak mi to
přišlo, to je jasný! proč mi ta permakultura nešla. Proč nemůžu
najít způsob, že mi budou pečený holubi padat do huby, je
jasnej. Naším údělem je starat se o tu Zemi a nepřijdeš na to
ani náhodou, jak mít bez péče zahradu, která tě uživí. Je to
utopismus, jak říkám, že to je neomarxismus (předtím mi řekl,
že permakultura je neomarxismus), je to soustava tabulek a pravidel,
které když dodržíš, tak by to mělo být ideální, šlo by to i
celosvětovém měřítku a je tady nebe na zemi. Ale je to úplná
blbost. KDyž si čteš o těch permakulturních projektech s
odstupem času, no kde jsou po 10, 20 letech? Tak zjišťuješ: ten
se udřel, ten se zbláznil a rozvedl. Tak kde je chyba? Buď v těch
lidech, ten moc pil, nebo je chyba v tom konceptu jako takovém té
permakultury. Jestli něco neopomenula. Jasně, většina lidí nejde
tak do hloubky jako já, takže používá permakulturu pro inspiraci
a má pěknou zahrádku s bramborama, které pěstuje jinak.
Například za 10 let, když takhle budou pěstovat všichni, tak už
nebudeš alternativní, to musíš zase vymyslet něco, abys byl nej.
Takže jestli to ve finále taky nekoketuje s tím být jiný nebo se
nějak sám seberealizovat. Z ekologického hlediska, když je někdo
zahradník, ať jím je, je to dobrý ekologický způsob koníčka,
proti jiným jako je motorkářství. Ale nehledat v tom něco, co by
spasilo svět. A permakultura ty snahy má, nenápadně, ale dává
najevo, kdyby se to rozšířilo, dal by se permakulturní koncept
naočkovat na to,na to, tak by ten svět byl lepší. Čím nechci
popírat to, že máme se snažit dělat ten svět lepší. Spíš
spravedlivější. Je důležitější práce prohlubovat ty kontakty
s těma sousedama než práce, že mám víc brambor, než potřebuju.
I když to taky pasuje do té spolupráce, že mám víc brambor a
rozdělím se o ně se sousedy.
T:
ze začátku jste se sousedy...
R:
Ze začátku to bylo ortodoxní úplně. Jako že to jsou blázni,
kteří nevědí, ale my víme! My víme, jak ten svět uděláme
lepší, my známe permakulturu, my jsme anarchisti, my jsme byli v
celém světě, my známe přímou demokracii. To nás na dlouho
úplně vyčleňovalo z toho se tady adaptovat a prorůst, nebo srůst
s tím místem. Pomaličku jsme ustupovali. Trvalo to léta.
T:
jak vás lidi přijali?
R:
Bydlíme ve vesnici, kde je 12 obyvatel. Teď jsme na tom tak, že
všichni až na jednoho, ale ten je pohádaný úplně se všemi, tak
všichni jsme v pohodě.
T:
a chtěli jste být soběstační i energeticky? Že jste nebyli
napojení na sítě?
R:
Tahle cesta mě nikdy...když jsme byli v Tinkers Bubble, tam měli
solární panely. Víš, co to bylo v 90. letech? Oni tam říkali:
tady máme ty autobaterie, ty nám poženou, že nám svítí tady
světýlko, to je totálně neekologické. Je to úplná hra na
neustálou výrobu a koupi baterií. Žijeme v globalizaci takový,
že už nejsou národné koncepty, ale globální. Některé země si
dřív vyložily energetickou soběstačnost například jaderně,
některé uhelně, i potravinově, někdo dovážel. Dnes je
ekonomicky nejlepší vyvážet, na všechno se hledí globálně,
jak to nejlépe dělat.
My
jsme se o tu energetickou soběstačnost nikdy nesnažili, je to
velká investice, musíš to udržovat a chodit do práce, abys měl
na výměnu baterií, tak jsme spíš od začátku se snažili o
minimalizování spotřeby elektřiny, ale být na ni napojeni. Tam
měli solární panely, protože nejbližší elektřina byla 5 km,
ta cena za kabely, to nejde. Ale my jsme připojeni na elektřinu,
tak proč se odpojovat?
T:
ještě k potravinové soběstačnosti, co a kolik jste vypěstovali?
R:
My jsme se vyvíjeli, například zasadíš brambory, bylo vás pět,
když se sklízeli, byli jste jen dva. Velmi těžko se dalo
odhadovat, kolik toho potřebujeme. Občas byly přebytky, o ty jsme
se dělili s Food Not Bombs Karlovy VAry, šly na bezdomovce,
brambory nebo cibule. Ale spíš byl tenhle neustálý problém. Nebo
naopak: sám jsi zasázel a najednou vás bylo v létě 5. Stejně se
nakupovalo, ale taková ta vegetariánsko veganská strava dokáže
být levná a zdravá, když to umíš.
K
energetické soběstačnosti, ani zateplování našeho domu nevidíme
jako přínos, ovčí vlna to je sporné, s tím jsme nějakou dobu
dělali, tolik molů a problémů s tím. Pak polystyren nebo
minerální vata, jsou energeticky hodně náročné, minerální
vata je vlastně pomletý kámen, jaká elektrická síla je potřeba
na pomletí kamene a je to nafoukané, tím si obložíš dům, to si
rovnou mohu obložit kameny. Ale proč, když mám kamenný dům?
Možná bys ušetřil 10 %, ale dát půl milionu za tu izolaci a
práci, protopíš v kamnech za 30tisíc za rok, 10 % jsou tři
tisíce, tak to je 120 let? Mě to přijde, že najdeme způsob, jak
peníze utratit, že nefungujeme tak, že víme, že nám stačí
5tisíc a nepotřebuju víc, tak si vydělám jen to a do práce pak
už nejdu. Ne, my chodíme do práce, vyděláme 25, potřebujeme 5,
a těch dvacet - tak koupíš auto ženě, ono se vždy něco najde.
Spotřeba
je závislá na tom, že musíš mít peníze na to koupit si něco
navíc, nadbytečného. Když peníze nemáš, tak si to nekoupíš a
pak buď brečíš, a nebrečíš a je spousta jiných věcí, které
můžeš v životě dělat. Něco jiného je, když někdo brečí,
když nemá kde bydlet, nebo matka samoživitelka nemá čím uživit
děti. Ale žijeme ve světě, kdy lidi brečí, že nemají na nové
autorádio, mobily. Pak zjistíš, že není problém v tom, že se
vyrábí moc mobilů, nebo v jakém politickém systému žijeme. Ale
problém je v tom, že brečíš, že něco nemám. Ta podstata je,
že není vůbec zlý ten svět kolem tebe, ty máš něco v sobě
nevyřešené, možná tím, že neustále něco nakupuješ a snažíš
se zahltit. Neustále koukáš na zprávy, na televizi, kdy už
přijde informace, která tě udělá lepším. Možná tím
zaplácáváme jen něco v sobě, nějaké prázdno v sobě. Základ
konzumu vychází z našeho pocitu nedostatku.
Biblista
by řekl: to je ta vzpomínka na ráj, kterou si sebou neseme. Stále
ho hledáme, každý se to snažím nějak zaplnit.
T:
ještě otázka na festival, ty jsi hlavní organizátor, jak vznikla
ta myšlenka a co kolem toho děláš?
R:
Byl tu kluk, který přišel, že udělá festival. My jsme mu
poskytly zadarmo zahradu. On to dělal klasicky, komerčně, vstupné
350, za plakát 8tisíc, dobrá drahá kapela 20 tisíc. Pak přišli
tři lidi na festival, on teda, že to dělat nebude. Tak jsme si
řekli, tak to udělámy my, po svém. Jirka mi dal úplně volnou
ruku, on tu dělá tu zahradu. Udělal jsem to po svém,plakát
jednoduše, našel jsem pěkný obrázek a napsal jsem té autorce:
ahoj, žiju takhle skromně, děláme festival, setkání
skromnějších lidí, můžeme to použít? Jasně, zadarmo, jen tam
napište, že to máte ode mě. Tak kapely, pozvat takové, aby
nebylo drahé vstupné, já jsem chtěl, aby to bylo setkání lidí,
kteří už žijou tu alternativu, ti nemají peníze na festival.
Stejně jako já nechodím na žádný festival, když mě někdo
pozve: přijď k nám na festival, tam se setkávají takový lidi
jako jsi ty, ale stojí to 500. Tak tam se nesetkávají takoví lidi
jako jsem já, protože ty nemají 500 navíc, aby šli na festival,
kde jim každý všechno donese pod nos - kapelu, záchody na každém
rohu, všude čisto, všechno zabezpečené. Cena musí být nízká,
aby tam lidi přišli, ti co už žijí, travelují, jsou v
komunitách, aby mohli v klidu přijet. Tak 150 Kč. Tak rozpočet,
pozvali jsme lokální kapely do 100 km, i Praha. O kterých jsme
věděli, že žijou přírodně, takže jejich hudba bude tím
prosáklá. Taky se jim možná bude líbit ten koncept, že to je
jen setkání. Pak stánkaři neplatí, protože jsou lákadlem, proč
se lidi setkají. Pravidla jsou nastavená tak: přijeď, každý,
kdo něco vyrábí, je tady vítán, až skončíme, jestli máš
pocit, že jsi hodně vydělal, tak nám něco dej a když ne, tak
jsme rádi, že jsme tě podpořili. Hodně věcí si tu lidi musejí
udělat sami, ale zároveň mají pocit svobody, že je to na nich.
My poskytujeme prostor, jsou tu hranice, že nechceme tady
elektronickou hudbu, pobíhající zvířata, ale chceme, aby se tu
lidi setkávali a dělali workshopy. Přijdeš sem a můžeš se tu v
prostoru hejbat. Lidi z toho mají dobrej pocit, je to velký prostor
i materiálně, i nabídka, co se dá zrealizovat.
T:
ty jsi byl aktivní v tomhle sdružení?
R:
My jako sdružení DVP už asi 8 let spolupracujeme s botanickou
zahradou, já jsem tady sám pracoval dohromady asi pět let jako
zahradník. Vždycky se čekalo na nějaký dotační fond, takže
jsem dělal za minimální mzdu, jako dlouhodobě nezaměstnaný. Šlo
to na rok, pak byla podmínka, že jsem rok nesměl být na takovém
projektu, tak jsem rok dělal něco jiného, pak jsem se tu zas
zjevil. ...
Ono
by toho bylo. Biblista by řekl, že to je nebe, které si s sebou
neseme. Máme to prázdno. To jsem věděl předtím, než jsem
uvěřil. Člověk se vyvíjí, posouvá.
Dělali
se mnou rozhovory z Univerzity, Pelikán, jsem s ním dělal na
projektu. Oni teoretici, já praktik, vážili si mě. To byl Fond
nadačního vzdělávání, vyhledávání potencionálních
zaměstanvatelů v lokalitě, v komunitě.
Já
nejsem moc v kontaktu s lidma, nikam moc nejezdím. Já jsem byl vždy
ortodoxní, squating a nikdy jinak, anarchismus a nikdy jinak,
kamarádství končili na tý ideologii. Tak to zpětně pozoruju.
Teď tu jsem a nejsem v kontaktu s lidmi z minulosti, ty jsem nechal
tam a já šel dál svým vývojem.
Zajímavé povídání.
OdpovědětVymazat